• U kunt op Google op meerdere manieren adverteren. Twee van de meest gebruikte manieren zijn Search Ads en Shopping Ads.
  • Met meer dan 2 miljard zoekopdrachten per dag is Google het grootste advertentieplatform ter wereld.
  • De Click Through Ratio (CTR) van Search Ads ligt hoger, terwijl de Cost Per Click (CPC) van Shopping Ads weer lager ligt. Welke is nou beter geschikt voor uw business?

D Dat Search Ads Advertising (SEA) in vele vormen en maten komt, dat is één ding wat zeker is. In dit artikel zoomen we in op een aantal van de meest bekende en gebruikte vormen van SEA. Weet u niet meer precies wat SEA is? Geen probleem, wij schreven er hier eerder al een artikel over. Het meest gebruikte platform voor deze manier van adverteren is Google, wat ook niet vreemd is aangezien Google de grootste en belangrijkste zoekmachine met meer dan 4 miljard gebruikers wereldwijd en ruim 2 miljard zoekopdrachten per dag. In dit artikel zullen we eerst kort uitleggen wat Google Search Ads en Google Shopping Ads zijn en vervolgens zullen we de verschillen en voordelen van de twee vormen benoemen. Zo kunt u de weloverwogen beslissing maken welke vorm van adverteren het beste bij u past.

Google Search Ads

Laten we eerst kijken naar Google Search Ads. Dit zijn de ‘traditionele’ advertenties op Google en bestaan ook al het langst. Iedereen die wel eens iets op heeft gezocht op Google – wat tegenwoordig ook bijna iedereen is – heeft wel een Search Ad gezien. Dit zijn namelijk de advertenties in de vorm van tekst die bovenaan de lijst met zoekresultaten. De advertentie die u maakt wordt alleen getoond aan mensen die een zoekopdracht invoeren die aansluit bij uw advertentie. U kunt zelf bepalen op welke zoekwoorden u wilt adverteren, maar het is altijd belangrijk dat de inhoud van uw advertentie en de landingspagina aansluit bij de zoekopdracht. Google wil namelijk altijd de beste resultaten gebruiken aan haar gebruikers. Verkoopt u bijvoorbeeld fietsen en adverteert u op het zoekwoord kinderwagens? Dan zult u waarschijnlijk niet gauw getoond worden en zult u relatief meer moeten betalen dan iemand die een betere advertentie heeft. Wilt u meer weten over hoe het systeem achter dit soort advertenties precies werkt? Lees dan hier ons artikel over SEA. Terug naar Search Ads. Dit zijn dus in feite zoekresultaten die getoond worden boven de andere zoekresultaten, uiteraard tegen betaling. Deze Search Ads komen overigens niet alleen bovenaan de pagina, maar kunnen ook onderaan de pagina staan. Waar uw advertentie precies komt te staan, bepaalt Google altijd zelf. U zult trouwens nooit meer dan vier advertenties onder elkaar zien, dus als er bijvoorbeeld vijf mensen adverteren op de zoekterm “fiets kopen” dan is er minimaal altijd één persoon wiens advertenties niet bovenaan de pagina getoond zullen worden.

 

Google Shopping Ads

Dan Google Shopping Ads. Bij deze advertenties is niet de tekst het meest belangrijk, maar de afbeelding. Ook worden dit soort advertenties op andere plekken getoond. Waar de Search Ads ofwel bovenaan ofwel onderaan de pagina met zoekresultaten staan, worden de Shopping Ads op drie plekken getoond. Dit kan of naast de zoekresultaten zijn, of boven de zoekresultaten en ten slotte kunnen ze ook nog getoond worden in het aparte Shopping tabblad. Deze advertenties zult u niet gauw zien als u bijvoorbeeld zoekt op “verzekering afsluiten”, aangezien deze advertenties alleen toepasbaar zijn voor fysieke producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de eerder genoemde zoekterm “fiets kopen”, bij dergelijke termen zult u vrijwel altijd Shopping Ads zien. Naast een afbeelding bestaan deze advertenties nog uit een aantal andere elementen, waarvan de belangrijkste de productnaam, prijs en de verkoper zijn. 

Het verschil

We weten nu wat de belangrijkste technische details zijn van de respectievelijke advertentievormen zijn, maar wat zijn de verschillen in prestaties? De verschillen hierin vloeien grotendeels voort uit de verschillen van de vorm van de advertenties. Dat wil zeggen dat Search Ads van tekstuele aard zijn, terwijl de Shopping Ads veel meer visueel gebaseerd zijn. Het lijkt erop dat de gemiddelde persoon liever leest dan kijkt, want de Click Through Ratio (CTR) is bij Search Ads zo’n 2%, terwijl die bij Shopping Ads ‘slechts’ 0.9% is. De CTR is hoeveel procent van de mensen die uw advertentie ziet, er ook daadwerkelijk op klikt. Desondanks komt ruim 60% van alle clicks van Google Ads via Google Shopping Ads. Een ander groot verschil tussen Search Ads en Shopping Ads heeft te maken met de kosten ervan. De Cost Per Click (CPC) – ofwel hoeveel u betaalt per klik op uw advertentie – liggen bij Shopping Ads vrijwel altijd lager. Eén van de grote voordelen van SEA is ook dat u niet betaald voor hoeveel mensen uw advertentie zien, maar voor hoeveel mensen op uw advertentie klikken. Het laatste verschil dat we hier zullen behandelen – er zijn namelijk eindeloos veel – heeft te maken met de winstprognose. Bij Search Ads valt namelijk tot op zekere van tevoren te berekenen wat de verwachte winst zal zijn, daarentegen is dit bij Shopping Ads een stuk lastiger. Hierbij moet wel gezegd worden dat dit bij Shopping Ads ook een minder grote noodzaak is, omdat de CPC dus aanzienlijk lager is. Voor Search Ads ligt deze meestal tussen de €1 – €2, terwijl dit bij Shopping ruimschoots onder de 70 eurocent ligt. Wist u trouwens dat u door middel van content creation ook uw CPC naar beneden kunt brengen?

“Ruim 60% van alle clicks van Google Ads via Google Shopping Ads”

Welke moet ik kiezen?

We weten nu dus wat de technische details zijn van zowel Search Ads als Shopping Ads en we weten op welk gebied de ene vorm beter presteert dan de andere, maar als ondernemer wilt u natuurlijk weten welke het meest geschikt is voor u en uw bedrijf. We hadden het hiervoor nog over het verschil in CTR tussen Search Ads en Shopping Ads en daar zagen we dat Search Ads aanzienlijk beter scoorde dan Shopping Ads. Uiteindelijke doet dit echter er totaal niet toe. Het draait namelijk allemaal om de conversieratio (CSR) van uw website. Dit is hoeveel procent van de mensen dat uw website bezoekt ook daadwerkelijk converteert. Wat een conversie is, is afhankelijk van uw website, maar het kan bijvoorbeeld zijn het uitvoeren van een aankoop, het invullen van een leadformulier of een afspraak inplannen. Hiervoor maakt een CTR niet uit, zolang er maar genoeg mensen op uw website komen. Of dit nu via Search Ads of Shopping Ads is maakt dan weinig uit. Sterker nog, omdat de CPC van Shopping Ads lager is, is Shopping Ads zelfs aantrekkelijker. Hiermee komen we ook direct bij de crux van het verhaal. Namelijk dat hoe we het ook wenden of keren, Google Ads is een gigantische kans voor uw bedrijf. Vergeten wat de details van SEA is? Lees er hier meer over. Maar hoe u deze kans vorm geeft, valt nog wel het een en ander aan te passen. Namelijk omdat de CPC van Shopping Ads goedkoper zijn, is deze vorm van adverteren over het algemeen aantrekkelijker. Echter, zijn Shopping Ads alleen in te zetten voor ecommerce bedrijven. Daarentegen kunnen Search Ads worden ingezet door zowel ecommerce als dienstverlenende e.a. bedrijven. Nog even terugkomend op het punt van de conversieratio (CSR). Wat uw CSR bepaalt is hoe goed en hoe snel uw website is, of deze duidelijk is en simpelweg of uw website converteert. Ons team van webdevelopers heeft hier jaren ervaring in en kunnen u compleet ontzorgen op dit gebied. Zo kunt u zichzelf verzekeren van een goede CSR, iets wat tegenwoordig essentieel is.

Conclusie

We hebben uitgebreid gekeken naar de technische verschillen tussen Search Ads en Shopping, maar ook naar de verschillen in prestaties tussen beide. Ze hebben beide hun eigen unieke voor- en nadelen, maar komt puntje bij paaltje, dan doet het er eigenlijk weinig toe. Het gaat erom dat u de juiste persoon op uw website krijgt en dat deze converteert. Dit is waar Calliope Creations u bij kan helpen. Wij hebben ruime ervaring met zowel Search Ads als Shopping Ads voor een variatie van dienstverlenende en ecommerce bedrijven. Wilt u uw bedrijf naar een hoger niveau tillen door te adverteren op het grootste advertentieplatform ter wereld? Laat u begeleiden door de SEA-specialisten van Calliope Creations. U kunt op onze website kosteloos een analyse aanvragen van uw huidige marketingstrategie. Calliope Creations Accelerates Your Commerce!

Auteur

Michel Busstra

Mede-oprichter van Calliope Creations. Na jarenlang zelf content creator te zijn geweest in het financiële hart van Nederland, helpt hij nu bedrijven meer klanten en meer omzet te genereren door middel van doelgerichte content, winstgevende Google Ads campagnes en converterende websites.