- SEA is het adverteren op zoekmachines als Google en geeft u toegang tot de grootste advertentieplatformen ter wereld, zo heeft bijvoorbeeld Google al meer dan 4 miljard gebruikers wereldwijd.
- Gemiddeld genomen levert SEA ondernemers een winst van meer dan 80% op.
- Ruim 60% van alle internetgebruikers klikt op regelmatige basis op betaalde zoekresultaten.
E Een term waar u niet omheen kunt in de wereld van online adverteren is SEA. Deze term staat voor Search Engine Advertising en is de overkoepelende term voor het adverteren op zoekmachines zoals Bing en Google. Er bestaan talloze mogelijkheden binnen SEA, dus wat is het nu eigenlijk en wat kun je er precies mee? En wat houden termen als PPC, CPC en CTR in? Wij leggen het in dit artikel allemaal uit en geven u de eerste tips zodat u zelf ook kunt beginnen met het online promoten van uw business op de grootste advertentieplatformen ter wereld.
SEA uitgelegd
SEA staat dus voor Search Engine Advertising en is een algemene term voor het adverteren op een zoekmachine. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om erg gericht een zelf gekozen doelgroep te bereiken die waardevol kan zijn voor de groei van een bedrijf. Dit klinkt misschien nog een beetje vraag, maar waar het op neerkomt is dat u aan de hand van talloze instellingen ervoor kunt zorgen dat uw advertentie aan de juiste persoon wordt op het juiste moment op het moment dat zij een relevant zoekopdracht invoeren. Zo zou een bedrijf gespecialiseerd in theepotten een SEA campagne kunnen opzetten die een advertentie toont zodra mensen een zoekopdracht typen die gerelateerd is aan het kopen theepotten. Dat Google Ads ook een waardevolle strategie is, blijkt ook uit het feit dat 63% van alle internetgebruikers met regelmaat op betaalde zoekresultaten klikt. U kunt zichzelf overigens ook nog binnen zoekopdrachten als “theepot kopen” onderscheiden. Er zijn namelijk talloze mensen die dergelijke zoekopdrachten invoeren, dus ook hierbinnen kunt u nog tal van instellingen aanpassen om ervoor te zorgen dat uw advertentie aan de juiste persoon getoond wordt, waarmee u zichzelf ervan kunt verzekeren dat uw advertentiebudget zo efficiënt mogelijk wordt besteed. Dit kunt u onder andere doen door uw advertenties alleen te laten tonen aan mensen die eerder interesse getoond hebben in soortgelijke producten, of door bijvoorbeeld te filteren op leeftijd, locatie of tijdstip. Wanneer u als bedrijf talloze babyzitjes verkoopt, wilt u natuurlijk niet dat uw advertenties verschijnen bij een gepensioneerd echtpaar. Of als u bijvoorbeeld een vermogensbeheerder bent, wilt u misschien juist de iets oudere doelgroep targeten en niet uw advertentiebudget spenderen aan clicks van jongeren.
Hiermee komen we ook direct op een andere eigenschap van SEA, namelijk dat u alleen betaald per klik, ofwel Pay Per Click (PPC). Zo betaald u dus alleen als iemand daadwerkelijk klikt op uw advertentie. Toen dit voor het eerst uitkwam werd dit gezien als een revolutionair concept in de marketingwereld en dat is het eigenlijk nog steeds. Deze mogelijkheid hebt u namelijk niet bij bijvoorbeeld adverteren via traditionele kanalen als kranten. Zoals u ziet zijn er dus talloze toepassingsmogelijkheden, wat ook belangrijk is als u in de top 5 van de zoekresultaten wilt komen, aangezien deze zoekresultaten samen alleen al 67,70% van alle kliks krijgen. Ik hoor u denken, maar wat heb ik nu precies als B2C of B2B onderneming aan SEA? Hier komen we zometeen op, want ook daarvoor biedt SEA een oplossing. Een andere term waar u niet omheen kunt in de wondere wereld van marketing is SEO. Wat dit inhoudt vertellen wij u alles over in een ander artikel, maar misschien dat we uw aandacht weten te pakken met het volgende feitje. Bedrijven die namelijk SEO en SEA combineren zien 25% meer kliks dan bedrijven die slechts één van de twee strategieën toepassen. Heb ik uw interesse gewekt? Lees dan hier gauw verder.
“De top 5 van de zoekresultaten krijgt alleen al 67,70% van alle klikken”
Soorten advertenties
Om ervoor te zorgen dat SEA werkelijk voor elk type onderneming is te gebruiken, hebben de techreuzen als Google een oplossing bedacht. Zo zijn er binnen SEA twee advertentiemethodes die u kunt inzetten en dat zijn Search Ads en Shopping Ads. Zoals de naam al doet vermoeden zijn Shopping Ads vooral bedoeld voor producten en daarmee vooral geschikt voor B2C ondernemingen. Search Ads daarentegen zijn de traditionele tekst advertenties die u vrijwel altijd als u een bepaalde zoekopdracht invoert. Shopping Ads zijn een tikkeltje anders. Dit zijn de advertenties die u ziet als u bepaalde producten opzoekt, zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde theepotten en babyzitjes. Deze advertenties zien er ook anders uit en zijn visueel van aard, dat wil zeggen dat het belangrijkste onderdeel van deze advertenties de afbeelding is en niet de tekst, terwijl dat bij Search wel zo is. Sterker nog, bij Search Ads kunt u niet eens een afbeelding invoegen. Verdere verschillen tussen deze twee methodes zijn de plek waar de advertenties verschijnen. De traditionele Search Ads kunnen ofwel onderaan ofwel bovenaan de pagina verschijnen. Hoeveel advertenties hier komen verschilt per zoekopdracht, maar het zijn er maximaal 4. Voor Shopping Ads ligt dit net ietsje anders. Deze verschijnen ofwel bovenaan de pagina – zelfs nog boven de Search Ads – ofwel naast de tekstuele zoekresultaten. Daarnaast is er ook nog het aparte Shopping tabblad. Andere verschillen zijn bijvoorbeeld nog dat de gemiddelde Cost Per Click (CPC) voor Shopping Ads lager liggen, waar weer tegenover staat dat de gemiddelde Click Through Ratio (CTR) ook lager ligt. In een ander artikel van ons gaan we dieper in op de praktische verschillen tussen Search Ads en Shopping Ads.
De crux van dit verhaal is natuurlijk wat voor verschil dit maakt voor uw business. Kortweg, komt het erop neer dat door deze twee methodes SEA werkelijk waar in te zetten is voor elk type business. Search Ads lenen zich meer voor dienstverlenende B2B bedrijven, terwijl e-commerce bedrijven het geluk hebben dat zij zowel Shopping Ads als Search Ads kunnen inzetten.
SEA in een notendop
Als we SEA samenvatten, dan valt dit eigenlijk niet anders te doen door het te omschrijven als één grote marketingkans voor uw business. Dit blijkt alleen al uit het feit dat gemiddeld genomen bedrijven 87.5% winst maken op elke euro die ze investeren in SEA. Met ruim 4 miljard gebruikers wereldwijd voor alleen Google al, is SEA de marketingmethode om uw producten en diensten te promoten. Of u nu een dienstverlenende onderneming bent, of als u zich alleen richt op consumenten, SEA vergroot het aantal mensen dat u kunt bereiken gigantisch. Het klinkt dan ook als een erg grote kans voor uw bedrijf – en dat is het ook – , maar er zijn ook veel dingen die mis kunnen gaan.
Door ervoor te zorgen dat uw campagne zo goed als mogelijk aansluit bij de wensen van bijv. Google, zorgen de SEA-specialisten van Google ervoor dat u het meest optimale uit uw budget haalt. Een paar verkeerde instellingen kunnen er namelijk al gauw voor zorgen dat u meer geld uitgeeft dan nodig is, en dat is zonde. Doordat Calliope Creations ook nog eens een full-service marketingbureau is, kunnen wij u ontzorgen wat betreft alles voor SEA. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat uw website SEO-geoptimaliseerd is, dat de laadsnelheid goed is en zo zijn er nog tal van taken. Deze zaken kunnen een wezenlijk verschil maken bij de ranking van uw advertenties en zorgen er bovendien vaak voor dat uw CPC aanzienlijk kan dalen. Door te kiezen voor Calliope Creations hoeft u niet te communiceren met talloze verschillende bedrijven en hebt u één aanspreekpunt voor al uw marketingvraagstukken. Als u een ondernemer bent die niet genoegen neemt met goed als die beter kan krijgen, bent u bij ons aan het juiste adres. U kunt op onze website kosteloos een analyse aanvragen van uw huidige marketingscore.